12,00 лв.

Лявата ръка на Афродита или истината за Венера Милоска

Такис Теодоропулос
Сиела
Изчерпано количество
12,00 лв.
Централно понятие в творчеството на Теодоропулос е "сиротното съзнание". Така той нарича съзнанието, което се изправя пред неумолимия факт на смъртта и се чувства неловко и безпомощно, тъй като светът не може да му обясни защо умира. "Сиротно съзнание" е съзнанието за самотата и то е такова откак е престанал да съществува бог. В книгите му откриваме утъпкания от древните трагици път: богохулство, възмездие, смърт. Писателят смята, че античната гръцка култура не е завещала рецепти за живота, а винаги когато се е опитвала да го прави, е изгубвала хуманния си облик. Когато Платон предписва определени норми на живот и управление в неговата "Държава", той става безчовечен, изработва дехуманизирана система, каквато никой не е в състояние да понесе.
Т. Теодоропулос смята, че съвременният човек живее при тоталитарен режим на демокрация.
Проблемът за това съзнание е нещо, което според него надхвърля политиката и историята. В романите му се срещат откъси и цитати от Есхил, К. Кариотакис, А. Сикелианос, Н. Казандзакис, Г. Сеферис, Мопасан, Хемингуей. Литературната школа, която обича, е тази на романа от 19 век, преди всичко френския и руския. За авторите от 20 век смята, че най-близък до собствената му проблематика е А. Камю, когото уважава и като голям учител. Мнението му за аматьорството в литературата, което е на мода през последните десетилетия, е че до известна степен се използва, за да освободи автора от част от отговорността. Целта на изкуството е не да дава отговори. Теодоропулос смята, че и до днес изкуството продължава да бъде причина и смисъл за съществуване.
 

През април 1820 г. един селянин на остров Милос на име Йоргос Кентротас, откопава в нивата си силно повредена антична статуя, която много скоро ще очарова цялото човечество. Намерена без да бъде търсена, тя е приета така сякаш са я очаквали от край време. Кой и защо пръв я отъждествил с богинята Афродита? Каква е била съдбата на нейните похитители? А каква е ролята на гръцкия колекционер на антики Николакис Мурузис, високопоставен сановник в османската йерархия, Велик Драгоман на Флота, потомък на известна аристократична фамилия от Влашко-молдовските княжества? И ако наистина е била открита лявата й ръка, държаща «ябълката на раздора», тогава кой я е взел и къде е изчезнала?

Истинската тайна на Афродита се крие в самия нейн образ, а историята й е историята на възмогването на един шедьовър няколко месеца преди да започна борбата за възраждането на нова Гърция – гръцкото национално освободително въстание (1821). Разбира се, става дума за Венера Милоска, както и за лудешкия хоровод, който се повежда веднага, както за оценяването на находката, така и за нейното пренасяне във Франция от момента, в който стойността й бива определена. Но защо тъкмо във Франция? Защото Франция има вицеконсул – Луи Брест, на егейския остров Милос, а и защото, съвсем случайно там се намират още двама французи: кадетът от френския военно-морски флот и привърженик на Бонапарт Оливие Вутие, както и един почитател на древността и заклет естествоизпитател, по-късно изследовател на Антарктика и фанатичен привърженик на трона на Бурбоните - Дюмон Дюрвил. Тримата французи се забъркват с невероятна скорост и жар в интригата по оспорването на статуята., но те няма да се окажат сами в тази амбициозна операция. Заедно с тях се заемат да действат и Димитриос Иконому, пратеник на Великия Драгоман на Османския флот влашко-молдавския княз Николакис Мурузис, както и още двама френски дипломати - виконт дьо Марселюс и маркиз дьо Ривиер. 

Информация за "Лявата ръка на Афродита или истината за Венера Милоска"
  • Език Български
  • Брой страници 180
  • Вид корица Мека
  • Година на издаване 2011
  • Размер см 21 x 14 см.
За автора

Такис Теодоропулос

Виж всички заглавия от автора

Няма добавена информация