Характеристика | Данни |
---|---|
SKU: | 9786197813074 |
ISBN: |
9786197813074 |
Автор: |
Тациан Сирийски |
Година на издаване: | 2025 |
Вид корица: | Мека |
Език: | Български |
Издателство: |
Гута-Н |
Брой страници: | 76 |
Характеристика | Данни |
---|---|
Възраст до: | 60 |
Възраст от: | 30 |
Националност автор: | Древен Рим |
Пол: | Жена, Мъж |
Преводач: | Николай Иванов Колев |
Размер см: | 14.8 х 20 см. |
Тема: | Религии |
Драги читателю,
в ръцете си държиш едно ранно философско произведение обосноваващо християнството като противовес на езичеството, чрез убийствена критика на езичеството.
За живота на Тациан знаем съвсем малко. Той е живял във втори век. Бил ученик на мъченика Юстин. След смъртта му той се е оттеглил в Сирия. Счита се, че е един от основателите на секта на енкратитите, които са се отказвали от брака, наричайки го блудство, от месото и виното и са водили изключително аскетичен начин на живот. Официална християнско догма счита схващанията на Тациан за християнството за ерес. Това най-добре е изразено от Ириней Лионски в книгата „Против ересите“: „…Първият, който въведе тази хула, беше Тациан, който, като ученик на Юстин, докато беше с него, не изразяваше нищо подобно, но след неговото мъченичество се отклони от Църквата и, подтикнат от мисълта да бъде учител, като най-превъзходен пред другите, състави свой собствен образ на учението.“
Тациан е автор на много произведения, но от тях е запазен само настоящия труд.
Първо нека споменем, че Тациан е изключително добре образован учен на древността.
„…пътувал съм из много страни, сам съм се занимавал като софист с вашите науки, изучавал съм изкуствата и различни изобретения и накрая, живеейки в Рим…“, 35.
Подлагайки на рационална оценка действащите в Рим форми на обществен живот, той се натъква на безброй противоречия, което го води да се отрече от езичеството и прегърне християнската религия:
„…Ето какво, елини, написах за вас аз, Тациан, последовател на варварската философия, роден в асирийската земя, който първоначално следваше нашето учение, а после прие това, което сега изповядвам“, 42.
Но подходът му към християнството не е примитивен, тривиален, мистичен – не, той си служи с невероятно находчиви аргументи, с които оборва системата на вярвания и господстващия начин на живот, като безкрайно не хуманен, и не заслужаващ стремежът на хората към него.
Тациан, първо обръща внимание на читателя, че няма елементи от така наречената елинска духовна и материална култура, които да не са заимствани от други народи създали ги далеч преди елините, представени обаче за елинско творение и критикува безсрамието на елините за това.
На критика е подложен пантеона на елинските богове със своето безнравствено, нечовешко и произволно поведение, което е издигнато в култ, и което, според Тациан, не би следвало да е пример за подражания на разумното и хуманно човешко общество.
Изложени са по един вътрешно непротиворечив начин основите на християнство, понятията за единствен Бог, душа, дух, пространство, материя, време и т.н.
Тациан обръща внимание на далеч по-голямата древност на монотеизма в сравнение с времето, в което са възникнали възприетите от елините богове и култове. И в тази връзка той дава много интересни сведения. Той ни съобщава, че с датирането на времето в което е живял Омир са се занимавали 15 писатели, показващи голямо разногласие. За съжаление не разполагаме с трудовете на повечето от тях. Наред с документираното разногласие за времето в което е живял Омир научаваме и следното:
Завръщане на Хераклидите – 80 години след Троянската война;
Йонийското преселение – 140 години след Троянската война;
Йонийското преселение при атинския архонт Архип - 180 години след Троянската война.
А за самото датирането на Троянската война Тациан ни казва
„…А олимпиадите, както казахме, са установени четиристотин и седем години след троянските събития“,
т.е. 470 + 774 = 1244 г. пр. н. е.
Тациан привежда сведения на много древни писатели и достига до извода, че
„…ако Мойсей е бил съвременник на Инах (първият владетел на Аргос), той е по-стар от Троянската война с 400 години“, 39.
С това той показва наличността на монотеизъм далеч преди приемането на различните култове от елините.
Този труд на Тациан е не само едно любопитно четиво, изпълнено с ценни сведения за древността, но показва че възникването на християнството като противовес на елинизма си е имало и своите високообразовани мислители обосноваващи го и проповядващи го, като по-хуманния от елинизма начин на съвместен живот в човешкото общество.
Настоящето издание е превод от руски на „Сочинения древних христианских апологетов“, В русском переводе протоиерея Петра Преображенского. С-П б.,1895.
Критиката на езичеството е била известна и на нашите възрожденски учени. Като приложение на тази книга е дадена и критиката на д-р Иван Селимински (1799–1867), който е изтъкнат български възрожденец, общественик и лекар, под надслов „За гърците“. В тази критик д-р Селимински описва и отношението на гърците в нашето съвремие, към онези радетели на прогреса на съседните на гърците народи, които са допринесли за свободата и културата на съвременна Гърция, и които са подложени на същото отношение както в древността. Критиката на елинизма не е убягнала от вниманието и на нашият велик мислител, революционер и общественик Г. Раковски. Второто приложение в тази книга показва и неговата критика на безкритичното приемане на „елинската култура“, като начало на Европейската цивилизация, и до какви последствия е довело това.
И така драги читателю, надявам се, че тази малка брошура, ще стане ценно допълнение, към твоята историческа библиотека.
Д-р Николай Иванов Колев
Херцогенаурах
24.5.2025
* Сроковете за доставка могат да бъдат удължени и по време на кампании, както и в зависимост от наличностите на поръчаните артикули.
Онлайн магазин orangecenter.bg уверява своите клиенти, че съгласно чл. 55, ал.1 от Закона за защита на потребителите, имат правото да се откажат / или заменят получена от тях стока в срок от 14 (четиринадесет) работни дни от датата на получаване на стоката САМО при условие, че продукта е:
- в оригиналният си вид и качествени характеристики, със запазена оригинална опаковка и етикет, като не се счита за повредена опаковката, цялостта на която е била нарушена по начин, единствено позволяващ отделянето й от стоката.
- без следи от употреба (скъсване, надраскване, счупване или други повреди), както и няма други повреди, причинени от неправилна употреба.
Повече информация за връщане и замяна на стока ще намерите тук.
The information below is required for social login
Създавайки профил получаваш
Лесен и удобен начин да пазаруваш от Orange и проследяваш история на покупките си
Необходимо е да активираш регистрацията си.
Изпратихме имейл на с линк за активация. Последвай линка, за да активираш профила си в следващите 24 часа. Имейлът би трябвало да пристигне до 1 минута.
Ако не откриваш имейл от нас, потърси го в спам директорията или провери дали посоченият имейл адрес е изписан правилно. Ако това не помогне, свържи се с нас на [email protected] 0700 20 866
Създавайки профил се присъединяваш към програмата My Orange и се съгласяваш с Правилата и условията на Ориндж Интернешънъл АД.